Medewerkers zijn geen leerlingen, maar een leerbron voor de organisatie!
Leren op de werkvloer is voor praktisch geschoolde medewerkers niet altijd vanzelfsprekend. Sterker nog: bij deze doelgroep is er vaak sprake van een aangeleerde weerstand tot leren. Deels door eventuele negatieve ervaringen vanuit het schoolverleden, maar ook zeker omdat ze in hun loopbaan vooral hebben geleerd door te doen. Traditionele leeroplossingen sluiten hier zelden op aan. Toch is het juist bij deze groep cruciaal om vakkennis goed te borgen, fouten te reduceren en processen te verbeteren. Maar dan moet het wel op een manier die past bij de praktijk. En daar komt didactiek in beeld, want hoe pak je dit aan binnen jouw organisatie?
Praktisch opgeleid? Dan moet leren ook praktisch zijn!
Bij Expligo geloven we dat een e-learning pas effectief is als hij aansluit bij de doelgroep waarvoor hij bedoeld is. Voor praktisch geschoolde medewerkers betekent dat: kort, visueel en direct toepasbaar. Geen lange lappen theorie, maar herkenbare situaties, duidelijke instructies en zoveel mogelijk visuele ondersteuning. De structuur van een e-learning is daarin allesbepalend.
Een goede opbouw begint met een duidelijk doel: wat moet ik weten of kunnen na deze module? Daarna volgen afwisselend uitleg, oefenmomenten en voorbeelden uit de praktijk. Tot slot wordt de kennis eventueel getoetst, zodat de medewerker zelf kan controleren of hij het begrepen heeft en bepaalde certificeringen kunnen worden aangetoond. Deze aanpak is praktisch toepasbaar en zorgt voor helderheid, overzicht en vooral: motivatie.
Eigenaarschap motiveert
Leren wordt pas echt krachtig als medewerkers zelf invloed hebben op wat en hoe er geleerd wordt. Vaak zit kennis nog in hoofden van medewerkers, dus is het zelf input laten leveren voor de e-learnings niet alleen motiverend, maar ook essentieel. Door medewerkers middels korte registratiemomenten hun werkwijzen of tips uit de praktijk te laten documenteren, maken we hen eigenaar van het leerproces en borgen we vakkennis op een hele natuurlijke manier. Dankzij de AI-technologie van Expligo wordt input automatisch omgezet in compacte e-learningmodules. Zo borgen we direct de kennis die in de hoofden van vakmensen zit, zonder dat het voelt als ‘leren’.
Dit eigenaarschap zorgt voor iets belangrijks: een gevoel van competentie. Medewerkers zien hun kennis terug in de leeromgeving en voelen zich serieus genomen. Volgens de zelfdeterminatietheorie van Ryan en Deci is dit één van de drie psychologische basisbehoeften die nodig zijn voor motivatie: autonomie, verbondenheid en competentie.
Leren als teamactiviteit
Om leren écht te laten leven binnen een organisatie is het belangrijk om niet alleen individueel, maar ook in teamverband leeracties te organiseren. Bespreek leerinput en -inzichten bijvoorbeeld tijdens toolboxmeetings. Zo wordt leren onderdeel van het gesprek op de werkvloer en wordt kennisborging aangewakkerd. Medewerkers herkennen elkaars expertise, stellen vragen en delen ervaringen. Dit stimuleert niet alleen de leerbereidheid, maar maakt van leren een gedeelde verantwoordelijkheid.
Van weerstand naar eigenaarschap
Als we praktisch geschoolde medewerkers zien als leerbron in plaats van als leerling, met respect voor hun kennis, in een vorm die past bij hun werk en met ruimte voor hun inbreng, dan verandert leren van iets ‘schools’ naar iets dat bijdraagt aan hun vakmanschap. En dát is precies wat nodig is om kennis te borgen, processen te optimaliseren en fouten te voorkomen.
Tot slot
Een didactisch goed opgebouwde e-learning is geen luxe, maar een noodzaak. Zeker voor medewerkers die niet vanzelf warmlopen voor scholing. Door korte, visuele modules te combineren met eigenaarschap en teambetrokkenheid, maken we leren logisch, haalbaar én waardevol. Met Expligo zetten we die stap elke dag, samen met onze klanten én hun mensen op de werkvloer.
Benieuwd hoe wij dit aanpakken in de praktijk?
Neem contact op voor een korte demo of een vrijblijvend adviesgesprek.